• شنبه ٦ مهر ١٣٩٨-١٥:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦١٢٥
اعطا مطرح کرد:

نام شهدا نباید دستاویزی برای تفرقه و رقابت سیاسی باشد

صبح امروز نشست خبری علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران و محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای اسلامی شهر تهران نیز، به پیشنهاد کمیسیون نظارت و حقوقی و با حکم رییس شورا، کمیته ای با عنوان کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا تشکیل شده است، اضافه کرد: ریاست شورا مقرر کرده اند که این کمیته، ظرف مدت حداکثر یک ماه نتایج بررسی خود را به شورا ارایه کند و مسئولیت این کمیته را به من سپرده اند.

وی با بیان اینکه اخیرا هم در جلسه کمیسون نظارت و حقوقی، دیگر اعضای کمیته مشخص شدند، گفت: آقایان نظری، سالاری، خلیل آبادی و خانم صدراعظم نوری چهار عضو دیگر کمیته هستند.اما هدف از تشکیل این کمیته چیست؟ این کمیته به نوعی یک کمیته حقیقت یاب است که قرار است فارغ از فضای بعضا تند رسانه ای، یک کار تحقیقی-نظارتی یک ماهه انجام بدهد. با توجه به برخی مطالب منتشره در فضای عمومی، و ایجاد حساسیت های به حق، فارغ از صحت و سقم موضوع، لازم بود شورا از منظر نظارتی، گزارش دقیقی از موضوع تهیه کند. این یک امر نظارتی است. این مواردی که مطرح شده، چیست؟ صحت و سقم آن بررسی شود. مربوط به چه زمانی است؟ 5 سال قبل؟ 2 سال قبل؟ 2 ماه قبل؟ و اگر قصور یا خطایی صورت گرفته است، طبیعتا باید در کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا، این امر روشن شود و به شورا گزارش شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نکته دیگری که مطرح است، این است که در بحث حذف نام شهید، دو گونه موضع گیری در فضای عمومی را باید از هم تفکیک کرد. تشخیص و تمایز این دو از هم مهم است. همه مردم ما، که همچون هر ملت دیگری، نسبت به قهرمانان خود حساسیت و توجه ویژه نشان می دهند. طبیعی است که انتشار چنین اخباری، فارغ از صحت و سقم آن، احساسات پاک مردم را جریحه دار کند و در این مورد از ما پرسش کنند و توضیح بخواهند.

وی با بیان اینکه این یک سویه ماجراست که طبیعی و قابل فهم است و باید آن را به رسمت شناخت و به آن احترام گذاشت، اضافه کرد: سوی دیگر ماجرا یا روی دیگر سکه، کسانی هستند که یک مساله اعتقادی و ارزشی را به مساله ای سیاسی یا مساله ای برای بهره برداری سیاسی تبدیل کردند. رقابت سیاسی امری طبیعی است و همه آن را به رسمیت شناخته اند، اما اشکال کار آنجاست که رقابت خود را بر مبانی اعتقادی و ارزشی بنا کنیم.

 

اعطا اضافه کرد: چنانکه پیشتر هم اشاره کرده ام، نه این شهردار و نه این شورا، نمی توانند نسبت به حذف نام شریف شهدا بی توجه بوده باشند. کارنامه شهردار منتخب شورا، در جبهه های جنگ، الان دیگر بر همگان روشن است. اعضای این شورا، تعداد زیادی از خانواده شهدا و ایثارگرانند، یا خود ایثارگرند.


سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: عملکرد این شورا در حوزه نامگذاری در کمیسون نامگذاری در خصوص نام شهدا، در طی دو سال اخیر تدریجا منتشر شده است و چنانکه آقای حق شناس اگر لازم بدانند توضیح خواهند داد، حدود 38 درصد نامگذاری ها به نام شریف شهدا بوده است.

به گفته اعطا، نکته مهم این است که دفاع مقدس، در تمام طول دوره 8 ساله و سالهای بعد از آن، محور وحدت و انسجام ملی ما بوده است. بسیار دریغ است که امروز، برخی با بهره برداری سیاسی از ارزشهای دفاع مقدس، بخواهند اتهام بزنند و بذر تفرقه بپاشند.

اعطا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره لزومم توجه به نام گذاری معابر به نام شهیدان گفت: خطی مشی شورا این است و این پیام فصل الخطاب است، مسیری که شورا دنبال می کند همین است و همه نیروهای فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی که در این موضوع حساس هستند با این پیام موضوع برایشان روشن شده و نباید از این موضوع دستاویزی برای تفرقه و رقابت سیاسی ساخت.

در ادامه این جلسه وی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت و در پاسخ به سوالی درباره حوزه نظارت شورا در این زمینه مثل حذف کلمه شهید از نام شهدا در معابر گفت: ما دو فعالیت را از هم تفکیک می کنیم. شورا یک عملکرد دو سال و چند ماهه در كميسيون نامگذارى دارد که آقای حق شناس در این باره پاسخ می دهند.

اعطا توضیح داد: موضوع كميته ویژه بررسى تابلوهاى مزين به نام شهدا بحثی دیگر است و اتفاقا وظایف رسانه ای ندارد و بنای ما این نیست که در حين بررسی ها گزارش دهیم. این کار از جنس حقیقت یابی و تحقیقی در امری است که درباره آن ابهام مطرح شده است. این کمیته تشکیل شده و گزارش ها از بخش های مختلف شهرداری جمع شده و تطبیق می شود و تمام ابهامات موجود بررسی می شود تا به یک گزارش جامع برسیم كه براى اعضاى شورا به عنوان نمايندگان مردم و افکار عمومی اقناع كننده باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: موضع و رويكرد مديريت ارشد شهردارى روشن است اما اين امر محتمل است که در لایه های اجرایی شهرداری به هر حال و نه در سطوح مدیریتی بعضا قصورهایی يا خطاهايي صورت گرفته باشد و این کمیته ماموریت دارد که در این باره بررسى و حقيقت يابى كند و گزارش دهد و ما پیش از این که مهلت یک ماهه تمام شود این گزارش را تقدیم خواهیم کرد.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره قصور یا سهل انگاری برای حذف نام شهدا گفت: ما در کمیته ويژه بررسی موضوع تابلوهاى نام شهدا، پیش فرض نداریم. تنها پیش فرض ما این است که نه شورای شهر و نه مديريت ارشد شهردارى این اشتباه را نمی پذیرد.اگر محرز شود که خطا و قصورى در كار بوده، با مسببین برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بررسی‌های اولیه قبل از تشکیل کمیته نشان می دهد که عدم درج واژه شهید در برخی تابلوها مربوط به دوره قبل بوده و در این موضوع تردیدی نیست.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: معنای اين امر این نیست که در دوره پیشین نسبت به این موضوع بی‌توجهی بوده است. اما به نظر مى رسد یک رویه غلطی در برخى تابلوهاى ترافيكى وجود داشته که در این دوره مطرح شده است.آنچه در کمیته بررسی خواهد شد، این است که بدون پیش فرض همه موارد را بررسى كنيم و گزارش دهیم. این کمیته، حقیقت یاب است لذا نباید پیش فرض داشته باشد.

اعطا در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات استاندار تهران با موضوع مجموعه‌های بهاران گفت: به محض اینکه صحبت‌های آقای بندپی استاندار تهران را در رسانه‌ها خواندم، موضوع را با ریاست شورا مطرح کردم. دراین رابطه آقای هاشمی اساسا از موضوع مطلع نبودند که این مساله در این ابعاد در فضای رسانه‌ای مورد بحث و موضع گیری قرار گرفته است، البته در این مورد چند موضوع قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه در بحث واگذاری املاکی که شهرداری در تملک دارد به هر حال ترتیبات قانونی وجود دارد، عنوان کرد: در قانون شهرداری بر اساس بند 6 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، شورا مجاز است در مصوبه ای اجازه بهره‌برداری از املاک را به شهرداری‌ها بدهد.


سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: لازمه این اجازه این است که شهرداری لایحه‌ای به شورا ارائه دهد. اما نکته این است که در این زمینه تا کنون شهرداری و متولی این حوزه یعنی معاونت اجتماعی – فرهنگی لایحه‌ای به شورا ارسال نکرده‌اند. تا زمانی که لایحه ارسال نشده نمی‌توان گفت شورا با این موضوع مخالف است یا موافق، در بند (ث)  ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه به همکاری شهرداری ها برای بهره‌برداری و تکمیل مراکز توانمند سازی اشاره شده است، اما به هر حال باید ترتیبات قانونی آن را رعایت کنند؛ شورا تا زمانی که شهرداری لایحه‌ای ارایه نکند امکان تصمیم‌گیری ندارد.

اعطا با بیان اینکه نکته دیگر این است که قطعاً در مسایلی مانند این می‌شود موضوع را با گفت‌وگو حل‌وفصل کرد، تصریح کرد: لازم نبود استاندار در رسانه ها با ادبیات عتاب‌آمیز شورا را مورد خطاب قرار دهد و این مسائل به ظاهر اختلافی را می‌توان با گفت و گو حل کرد.

اعطا اظهار کرد: آقای هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران همان روز با استاندار تماس گرفتند و قرار شد جلسه‌ای مشترک برگزار شود.قطعاً این مسایل با گفتگوهای رودررو و مبتنی بر قانون به راحتی حل‌وفصل می‌شود.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره بازدید خود از حومه شهر و این که آیا طرحی برای رفع مشکلات این نواحی در دست بررسی است، گفت: اسکان غیررسمی مساله ای پیچیده است و چیزی نیست که ما بخواهیم با یک راه حل کوتاه مدت مسائل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی هایی را در کمیسیون های معماری و شهرسازی آغاز کردیم، عنوان کرد: رویکرد ما این است که در کنار مطالعات اساسی و راهکاری بلند مدت، مدیریت شهری به راهکارهای کوتاه مدتی در جهت کاهش آلام کسانی که به این مشکلات مبتلا هستند، بیندیشیم.

اعطا افزود: در این بازدیدها ما نمونه ای مشاهده کردیم که در مناطقی سی سال عده ای به صورت خانوادگی اسکان غیررسمی دارند و شکل اسکان شبیه تجمع معتادان نیست. در سال قبل هم در یکی از این مناطق در جایی سقفی به خاطر بارندگی فروریخت و تعدادی کشته شدند. باید از بعد انسانی و اجتماعی اقداماتی در جهت کاهش آلام آنها در کوتاه مدت انجام شود. این در دستور کار هست و بحثی هم که در کمیسیون شهرسازی مطرح شده است تا به راه حل هایی در کوتاه مدت برسیم.

اعطا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت نصب مجسمه قیصر در محل پیشین توضیح داد: در خصوص متریالی که قرار است در مجسمه ها مورد استفاده قرار گیرد به واسطه اینکه ممکن است مورد سرقت واقع شود نباید تصمیم گیری کنیم.

به گفته وی، در شورا طرحی از سوی کمیته هنر، تحت عنوان تعیین حریم آثار مطرح شده و اخیرا در این خصوص جلسه مشترکی با کمیسیون شهرسازی و معماری تشکیل شده است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در طرح تعیین حریم آثار، حریم آثار ارزشمند مشخص می شود و در مبحث حفاظت از حریم به صورت نامحسوس از اثر هنری نیز نگهداری و مراقبت خواهد شد.

اعطا با بیان اینکه سازمان زیبا سازی مجسمه جدید قیصر را از جنس فایبرگلاس تهیه کرده است، گفت: این سازمان قصد دارد مجمسه جدید را به زودی و احتمالا تا پایان این هفته در محل قبلی نصب کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: